Efter indstilling fra et enigt certificeringsudvalg og råd har bestyrelsen godkendt, at 4 producenter i perioden 2025-2027 kan anvende Nationalpark Thys logo på udvalgte produkter. De føjer sig dermed til de 14 producenter, der har fået tre-årige tilladelser i 2022 og 2023.
De fire producenter er: Svankjær Honning og biavl v. Jens Mogensen, Thy Honning v. Knud Søgaard, VildIs samt Henrik Eriksens honning.
De produkter, der er godkendt til at bære Nationalpark Thys logo lever op til en række kriterier inden for autencitet, sporbarhed og bæredygtighed. Udgangspunktet for alle produkterne er, at de stammer fra arealerne inden for Nationalpark Thy og er forarbejdet i lokalområdet. Derudover skal produkterne have en kvalitet, hvor der i produktionsmetoden tages bæredygtige hensyn.
”I Nationalpark Thy er samarbejde, lokalt netværk og lokalt ejerskab vigtigt. Derfor er det også med stor stolthed vi ser, at producenter har et ønske om at bruge nationalparkens logo på deres produkter. Det giver os en mulighed for at vise, hvad nationalparken også kan. Og så håber vi selvfølgelig, at det føjer en merværdi til de produkter, der bliver produceret her i området” siger Hanne Hornstrup fra Nationalpark Thys sekretariat.
En af de partnere, der har fået tilladelse til at bruge Nationalpark Thys logo igen i 2025-2027 er VildIs, der bruger havtorn i deres is. Havtornene sanker de i Nationalpark Thy om efteråret, hvor bærrene er modne. De sankede bær laves om til sodanvandsis. Is der bliver solgt i hele Danmark. Alexander fra VildIs fortæller: “Vi er vældig glade for samarbejdet med Thy Nationalpark. Først og fremmest fordi vi elsker naturen i Thy og dermed Thy Nationalpark, og bruger den selv hver dag, både til lands og til vands. Og så fordi vi er stolte af at repræsentere Thy med vores produkter og bruge lokale råvare herfra. Det er lokalt, lækkert og optur!"