Kvalitetsoplevelsens elementer, ved Christina Pedersen, Natur- og kulturformidler
Formålet med workshoppen var at introducere en formidlingsmodel, som formidlere kan anvende i egen praksis. Den personlige formidler har effektfulde "værktøjer", når der fx skal formidles fagligt stof, eller hvis der skal skabes en god oplevelse. Nogle af disse værktøjer er omfattet i modellen for kvalitetsoplevelsen elementer. Modellen skal fungere som et refleksionsværktøj i forbindelse med tilrettelæggelsen af en formidlingssituation. Modellen er relevant for enhver formidler - uanset erfaringsgrundlag og personlig tilgang til formidling. På workshoppen blev der givet konkrete eksempler på anvendelse.
Der var stor interesse for emnet. Deltagerne var godt engageret i både tegneøvelse og dialogen omkring oplevelser, der har til formål at stimulere de dybere følelser hos målgruppen. Det handlede med andre ord om, hvordan en formidler kan sætte rammerne optimalt for at stimulere den indre oplevelse hos målgruppen.
Christina anvender selv modellen ’KVALITETSOPLEVELSENS ELEMENTER’ til enhver formidlingsopgave. Den omfatter forskellige virkemidler, som netop tager afsæt i fantasi, refleksion og følelser. Modellen blev med sund skepsis diskuteret og kommenteret af deltagerne, og der var flere efterspørgsler på yderligere materiale, som er under udarbejdelse.
Konklusionen på workshoppen var, at forslag og inspiration til konkrete formidlingsmetoder tiltrak stor interesse. Christina fornemmede blandt størstedelen af de i alt 30 deltagere, at der var et ønske om, at få større indsigt i nye og mere kreative formidlingsmetoder, - men også, at formidlerne har brug for hjælp eller støtte til at blive fortrolige med nye tilgange.