Nat i Naturen: Kom med på eventyr i mørket i Nationalpark Thy

Alt for få danskere har oplevet nattens skjulte skatte og går glip af unikke naturoplevelser. Det skal vi lave om på! Den 7. september inviterer Nat i Naturen alle til at opdage nattelivet på nærmeste hold. Også i Nationalpark Thy venter store naturoplevelser på dig.

Det ligger dybt i vores gener at samles om bålet. Foto: Adam Grønne.

De sidste gløder dør ud, mørket sænker sig, og stilheden breder sig. Kun en lav lyd fra en mus – eller et krondyr, der brøler i det fjerne? En nat i naturen er en helt særlig oplevelse for både børn og voksne. Når vi slukker for skærmene og tænder bålet, skærpes vores sanser, og vi kommer hinanden ved på en ny måde.

Den 7.-8. september afholdes det landsdækkende arrangement Nat i Naturen, hvor danskerne opfordres til at træde ud af soveværelserne og nyde natten i det fri.

I Nationalpark Thy ved Lodbjerg Fyr inviterer HF Outdoor og Imagine, Naturstyrelsen Thy og nationalparkens frivillige på et hyggeligt og spændende program for hele familien med aktiviteter både om aftenen den 7. og i de allertidligste morgentimer den 8.:

Lørdag 7.09.2024

Kl.19:30 HF Outdoor og Imagine byder velkommen i lejren

Kom og slå dit telt op eller find en plads i et shelter. HF-Outdoor og HF-Imagine har planlagt fede lejr-aktiviteter og alle er velkomne

Kl. 20:00-21:30 Gåtur og fortællinger fra Lodbjergfyr

Aftenen begynder med en stemningsfuld gåtur gennem landskabet, hvor en af Nationalpark Thys formidlingspartnere, Jimmy Munk, deler fascinerende historier – både de sande og dem som der er pyntet lidt på og måske får hårene til at rejse sig? Turen slutter ved lejrpladsen, hvor der vil være snacks over bål.

Kl. 22:00-23:00 Mord-mysteriet om det sjældne nattedyr

Hvem har myrdet det nataktive dyr i natten mulm og mørke? Tag sammen med HF Outdoor og HF Imagine på et mordmysterie i nattens mørke og find gennem clues frem til morderen af den sjældne art!

Kl. 22:00-23:00 Nattehimlen fra fyret

I Thy er vi heldige med uspoleret mørke. Eleverne fra HF Outdoor og HF Imagine lærer fra sig om stjernebilleder og nattehimlen oppe fra Lodbjerg fyr

Søndag 8.9.2024

Kl. 04:00-7:00 Dagsgrysvandring med NST

Tag med Naturstyrelsens naturvejleder med på stemningstur i nattemørket og se naturen vågne omkring Lodbjerg fyr.

Kl. 7:00 Morgenmad i lejren

HF Outdoor og Imagine laver morgenmad over bål

Alle er velkomne, det er gratis at deltage og tilmelding er ikke nødvendig. Så det er bare om at pakke sovepose, liggeunderlag og lommelygte og komme afsted ud i nattemørket!

Man kan vælge at være med til enkelte arrangementer eller til hele molevitten.

På natinaturen.dk findes der desuden en oversigt over alle arrangementer i vores lokalområde, der afholdes denne særlige aften og nat.

Lodbjerg Fyr er et fascinerende sted, også når det er nat. Foto: Nationalpark Thy.
HF Outdoor sørger for morgenmad over bålet. Foto: Nationalpark Thy.