Ansøg om logo på fødevarer og non-food produkter

15-10-2018

Har du honning, sæbe, drikkevarer eller andre produkter, der lever op til kriterierne for at bruge nationalparkens logo, er der nu mulighed for at søge om brug af logoet i 2019. Ansøgningsfristen er den 28. oktober 2018

Mosebøllebær kan plukkes flere steder i Nationalpark Thy og bruges bl.a. til marmelade og honning.

Hele 29 % af danskerne er villige til at betale mere for deres fødevarer, hvis de kommer fra en af landets nationalparker. Det viste en undersøgelse af forbrugernes lyst og motiver til at købe fødevarer fra de danske nationalparker, som parkerne fik gennemført sidste år.

Interessen for at bruge nationalparkens logo er da også stor, og i 2017 blev hele syv nye producenter godkendt til brug af logoet som bevis på kvalitet og bæredygtighed hele vejen igennem.

Produkter, der anvender logoet skal nemlig være med til at fremme en bæredygtig og økologisk produktion i Thy og må ikke skade miljøet eller naturen i nationalparken. Udover selve produktionen skal det efterfølgende arbejde med produktet også være bæredygtigt. Og i så høj grad som muligt forarbejdes i Thy og på naturens præmisser.

På nationalparkens hjemmeside kan du læse mere om de kriterier, produkterne skal leve op til. Her finder du også ansøgningsskemaet.

I ansøgningsskemaet skal du bl.a. beskrive hvilke produkter, du ønsker at bruge logoet på, og hvordan de lever op til kriterierne. Husk at ansøge senest den 28. oktober 2018, hvorefter certificeringsudvalget mødes og gennemgår ansøgningerne. Herefter indstilles de producenter, der lever op til kriterierne, til godkendelse hos nationalparkens bestyrelse.